Nowe limity w leasingu samochodów od 1 stycznia 2026 r. – co musi wiedzieć przedsiębiorca?
- Paweł Gorzelec
- 17 lis
- 3 minut(y) czytania
Od 1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe przepisy, które znacząco ograniczą możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów rat leasingowych dotyczących samochodów osobowych. Choć zmiana została ogłoszona już kilka lat temu, dopiero teraz przedsiębiorcy realnie odczują konsekwencje nowych limitów.
Co szczególnie istotne – zawarcie umowy leasingu jeszcze w 2025 r. nie zapewnia prawa do rozliczania rat według starych zasad. Oznacza to, że firmy planujące leasing operacyjny „na zapas” muszą liczyć się z nowymi limitami już od pierwszej raty zapłaconej w 2026 r.
Podatnik może rozliczać w kosztach jedynie część kapitałową raty leasingowej, i to proporcjonalnie do wartości samochodu. Od 2026 roku proporcja ta będzie wyliczana na podstawie nowych limitów:
225 000 zł – samochody elektryczne i wodorowe,
150 000 zł – samochody spalinowe o emisji CO₂ < 50 g/km,
100 000 zł – samochody spalinowe o emisji CO₂ ≥ 50 g/km.
W praktyce oznacza to, że im wyższa wartość samochodu, tym mniejsza część raty będzie mogła zostać ujęta w kosztach podatkowych.
Brak ochrony praw nabytych – na co trzeba uważać?
W przepisach przejściowych nie przewidziano żadnego wyjątku dla leasingów zawieranych w 2025 r. To oznacza, że:
raty opłacane do 31 grudnia 2025 r. podlegają jeszcze starym limitom,
raty opłacane od 1 stycznia 2026 r. – nawet wynikające z tej samej umowy – będą rozliczane wg nowych zasad.
Jedyny wyjątek dotyczy samochodów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych do 31 grudnia 2025 r. – te zachowują stare limity przez cały okres amortyzacji. Nie dotyczy to jednak leasingu operacyjnego.
Stanowisko dyrektora KIS potwierdza: liczy się data poniesienia kosztu, nie data umowy
Interpretacja indywidualna KIS z 15 października 2025 r. (0111-KDIB1-1.4010.474.2025.1.MF) jednoznacznie potwierdza podejście organów podatkowych.
Przykład opisany w interpretacji dotyczył spółki, która:
w listopadzie 2025 r. planowała zawrzeć leasing operacyjny samochodu o wartości powyżej 150 000 zł,
samochód miał emisję CO₂ powyżej 50 g/km,
spółka chciała stosować dotychczasowy limit 150 000 zł również w 2026 r.
Dyrektor KIS uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Podkreślił, że ustawodawca przewidział aż 4-letnie vacatio legis, aby firmy mogły przygotować się na przejście na flotę niskoemisyjną.
Przykład praktyczny
Podatnik zawiera leasing w listopadzie 2025 r. na samochód spalinowy:wartość: 190 000 zł, emisja CO₂: 100 g/km
Do 31 grudnia 2025 r.:Limit: 150 000 złProporcja: 150 000 / 190 000 = 78,95%
Od 1 stycznia 2026 r.:Limit: 100 000 złProporcja: 100 000 / 190 000 = 52,63%
Różnica jest bardzo istotna – praktycznie „obcina” prawie połowę możliwych do ujęcia kosztów.
Co to oznacza dla przedsiębiorców?
leasing zawarty w 2025 r. nie zabezpiecza przed niższymi limitami w 2026 r.,
samochody spalinowe z wyższą emisją CO₂ będą najmocniej dotknięte taryfikatorem,
przedsiębiorcy powinni przeliczyć opłacalność leasingu vs. zakupu lub amortyzacji,
firmy planujące leasing samochodu z wyższej półki muszą liczyć się z istotnym wzrostem kosztów nieodliczalnych.
_gif.gif)



Komentarze